El Embarque.

[Production Assistant / Technical Research (Photography)]

 

http://elembarque.uy/

 

El Embarque is a project of photographic nature that aims to create to a certain extent a contemporary piece inspired in the well-known painting by Juan Manuel Blanes: El juramento de los 33 orientales. The idea revolves around the concept of disembarkation as an action that plays a huge role in our national identity construction: on April 19, 1825, thirty-three men did disembark on the shores of the Uruguay river and unleashed a process that lead to our independence.

In the late 1800s and early 1900s more than half a million European immigrants landed in Montevideo and built what we know as modern Uruguay, this was the largest wave of migration in our history. However, later in time, Uruguay undergoes a whole new migratory period. This time due to the exile of hundreds of families and young people that felt forced to leave the country as an outcome of, first, political, then, economic reasons.

The purpose of this project is to create a piece that chooses to represent not the disembarkation but the embarkation of thirty-three anonymous citizens whose story of migration, as a result of time passing or actual geographic distance, has been lost. We believe that we are the ones who stayed as much as we are the ones who left. Here begins a journey that will consist of shooting a photograph of large dimension, settled in our old airport which is currently abandoned.

El Embarque is a collective constructed piece, we openly invited people to actively participate in the project by sharing their stories with us, and we selected 33 of them to take part in the photograph. The project will be exhibited in 2018.

Aug., 2017 / May., 2018.

/

El Embarque es un proyecto de creación fotográfica que tiene como objetivo elaborar una versión contemporánea de la obra El juramento de los 33 orientales de Juan Manuel Blanes. Se toma como punto de partida el concepto de desembarque como acción que representa el proceso identitario nacional: el 19 de abril de 1825, treinta y tres hombres desembarcan en las costas del Río Uruguay y desencadenan el proceso de independencia oriental.

Desde finales del 1800 y comienzos del 1900 más de medio millón de inmigrantes europeos desembarcan en el puerto de Montevideo para construir el Uruguay moderno, dando lugar a la mayor ola migratoria de nuestra historia. Sin embargo, más adelante en el tiempo, Uruguay vuelve a vivir un período migratorio. Esta vez a causa del exilio de cientos de familias y jóvenes que abandonan el país, primero por razones políticas y luego económicas.

Este proyecto propone crear una obra que represente no el desembarco sino el embarque de treinta y tres ciudadanos anónimos cuyas historias de migración, ya sea por la distancia temporal o territorial, se han ido perdiendo. Hoy también somos los que se fueron. Comienza aquí un viaje que nos llevará a crear una imagen fotográfica de grandes dimensiones, con el viejo aeropuerto de Carrasco como escenario para estas historias de emigración.

El embarque es una obra de construcción colectiva, por eso convocamos al público a participar activamente del proyecto presentando sus historias, de las que se seleccionan 33 para integrar la pieza fotográfica final. La obra será exhibida públicamente en 2018.

Ago., 2017 / May., 2018.